Recenzje książek, opinie, odmienne zdanie.

maja 28, 2017



Coraz więcej jest osób, które piszą recenzje. Jak sami możecie zauważyć, ja piszę recenzje książek, należę do tego grona osób, które mają to szczęście, że mogą dostać książkę, przeczytać i podzielić się swoją opinią na jej temat. Dla mnie to sama przyjemność, uwielbiam czytać, lubię też pisać o książkach, wymieniać się opiniami, odkrywać coś nowego. Sama także czytam recenzje innych. Lubię to, że często są odmienne, czasami zdarzy się, że ktoś ma dokładnie taki sam gust jak ja, a czasami  niekoniecznie. Stąd te moje dzisiejsze przemyślenia, właśnie o recenzjach.


Jak dobrze wiemy, każdy ma prawo do swojego zdania. Ja mogę o książce X pisać same dobre rzeczy, a ktoś inny może uważać ją jako coś okropnego i odradzać jej przeczytanie każdej osobie. Skąd to wynika? Na pewno nie z tego, że ja dostałam daną książkę, a ktoś kupił ją sobie sam - jak niektórzy mogą pomyśleć. Wynika to z różnych gustów czytelniczych. Każdy czytając wyrabia sobie jakieś określone preferencje. Jedni wolą powieści z dreszczykiem, nie lubią gdy brakuje akcji i sensacji. Inni wolą natomiast słodkie do bólu romanse i są one dla nich arcydziełem w czystej postaci. 

I teraz nasuwa się więc pytanie, czy czytanie recenzji jest dobre? Skoro trafimy na recenzenta, który ma zupełnie inny gust od nas i wychwala daną książkę, a nam może się ona nie spodobać... wtedy możemy poczuć wielkie rozczarowanie. Moim zdaniem najlepiej nie ufać nikomu w stu procentach (chyba że wiecie o tym, że macie taki sam gust), zawsze warto sprawdzić recenzję danej książki u kilku osób. Właśnie dlatego nasze wspaniałe grono osób piszących recenzje jest spore. Tutaj możecie przeczytać opinie bardzo różne od siebie. W jednej recenzji możecie przeczytać, że komuś podobali się główni bohaterowie, w innej - że go irytowali. A jak będzie z wami? Jedno jest pewne, każdy ma własny rozum i sam dobiera sobie książki, które czyta. Więc czytanie recenzji jest w porządku, jednak nie powinniśmy mieć pretensji o to, że komuś książka bardzo się podobała, a nam niekoniecznie.

Dlaczego niektórzy piszą same pozytywne opinie? Pewnie nie raz spotkaliście się z tym, że ktoś non stop tylko wychwala książki i rzadko kiedy napisze na ich temat coś złego. Ups... mi chyba też nieczęsto zdarza się, abym powiedziała o jakiejś książce, że była ona porażką. Dlaczego tak jest? Możecie pomyśleć, że robię to, bo mi każą, albo że chcę was zachęcać do czytania każdej książki, którą mam. Otóż nie. Skąd więc biorą się te pozytywne opinie? Już wam wyjaśniam. Nie czytam książek dlatego że muszę, a dlatego że lubię i chcę. Gdy wybieram książkę, którą chcę przeczytać nie zamykam oczu i nie wybieram losowego tytułu... czytam opisy, recenzje innych osób, lub sprawdzam, czy ten gatunek na pewno mnie zainteresuje. No i cóż, wygląda na to, że szczęście mi dopisuje. Nie trafiam często na książki które mnie zawodzą, jestem zadowolona z moich wyborów i podczas czytania spędzam miło czas, nie męczę się tym. Gdybym wybierała książki nie patrząc na ich opis, gatunek, czy autora to prawdopodobieństwo trafienia na coś złego zwiększyłaby się. Mogłabym tak nawet robić, aby było więcej negatywnych recenzji. Ale jednak szkoda mi czasu na te książki, które wiem, że mi się nie spodobają. Wolę zdecydowanie wybrać coś, co choć trochę może wpaść w mój gust czytelniczy.

Warto podkreślić, że to wszystko nie dotyczy tylko książek. Są osoby, które testują kosmetyki, gadżety i inne rzeczy. To wszystko może spodobać się jednej osobie, a drugiej nie. Wszystko zależy od naszych preferencji i tego, co lubimy. Możemy ufać opiniom bezgranicznie, ale możemy też podchodzić do nich z odrobiną dystansu, w końcu nasze zdanie może wyglądać zupełnie inaczej.

Podyskutujmy... Ciekawa jestem, co wy myślicie o recenzjach książek, lubicie je czytać? No i przede wszystkim... czy często decydujecie się na przeczytanie książki po zapoznaniu się z pozytywną recenzją? Czy te negatywne sprawiają, że nie macie ochoty po nią sięgać? A może jesteście takim typem jak ja? Czytacie kilka recenzji, jednak nie wyrabiacie sobie od razu zdania na temat książki i chcecie się przekonać samemu, czy przypadnie wam do gustu. Dajcie znać! 

You Might Also Like

0 komentarze