Idea pisania listów. Wasze pytania.

lutego 20, 2017


Temat listów poruszałam już dziesiątki razy - tutaj na blogu, jak i na Instagramie, jednak wciąż znajdują się osoby, które proszą, abym im to przybliżyła, zobrazowała na czym to polega. Rozumiem, w końcu pisanie listów nie jest czymś bardzo normalnym i powszechnym w dzisiejszych czasach. Dziś spieszę wam z odpowiedzią na pytania, które często dostaję, z wyjaśnieniem pewnych kwestii odnośnie ich pisania.

Jak zacząć? - To pytanie pojawia się najczęściej. Ba, nawet parę razy dziennie ktoś wysyła mi wiadomość, pytając o to. Ja nie piszę listów ze znajomymi ze szkoły. Uważam, że jeśli chcę się z nimi skontaktować, to szybciej i praktyczniej będzie przez internet - to oczywiste. Ja piszę listy z osobami, które poznaję przez internet, bloga, instagram (tagi #snailmail #penpals #letters itp), grupy na facebooku (Przyjaciele z listów - tak się nazywa). Najprościej mówiąc - jeśli chcesz pisać listy, znajdź kogoś, kto również chce pisać i zacznijcie pisać. (brzmi banalnie i tak właśnie jest) Ja osoby, z którymi piszę poznałam następująco: Zobaczyłam, że osoba którą znalazłam na instagramie pisze listy, ma podobne zainteresowania do mnie i znajdą się tematy na długie listy - więc napisałam do niej i zapytałam, czy ma ochotę wymieniać je ze mną. Oczywiście zwykle wymieniamy kilka wiadomości, upewniam się, czy będzie to osoba podobna do mnie, albo taka, z którą będę miała o czym pisać. To dla mnie najważniejsze.

Przydatne: Przyjaciele z listów (facebook & instagram)

Z kim najlepiej pisać listy? - Nie radzę raczej pisać do kogoś, o kim nie wiemy nic (chociażby nie ma żadnych zdjęć na instagramie, nie wiemy co lubi, skąd jest, co go interesuje). Jeśli wchodzisz na czyjś instagram i widzisz u niego na przykład masę książek i ty również lubisz książki - to macie już jakiś wspólny temat na długie listy. Jeśli widzisz że ktoś jest kreatywny tak samo jak ty, albo ktoś lubi oglądać filmy takie same jak ty, słuchać muzyki itp. - może być to osoba dobra dla ciebie. Wszystko zależy od tego, czy chcesz pisać z kimś takim jak ty, a może z kimś o zupełnie innych zainteresowaniach.

O czym pisać? - Na początek w pierwszym liście warto się przedstawić, opisać swoje zainteresowania, co lubimy, jak spędzamy wolny czas - tak aby osoba do której piszemy miała zobrazowaną naszą osobę, mogła nas o coś zapytać. Warto też zadawać pytania, aby ktoś mógł na nie odpowiedzieć. Na tym to polega. Opisujesz coś, pytasz o coś - ktoś inny odpowiada, zadaje tobie pytania. Zwykła konwersacja - tylko na papierze, bardziej od serca i czekasz trochę dłużej na odpowiedź niż gdy wysyłasz komuś SMS, ale ma to swój urok i dla osób sentymentalnych, takich które zbierają pamiątki w pudełku - to genialna opcja.

Dlaczego ozdabiasz listy? - Najprościej mówiąc - dlatego, że jestem kreatywna, że nie lubię wysyłać "zwykłego" listu, biała kartka, biała koperta... ja uwielbiam rysować, naklejać, dekorować - to sprawia mi dużą radość. No i przyznajcie szczerze - taki kolorowy list, czy ładny, estetyczny chyba cieszy bardziej i wywołuje większy uśmiech na twarzy osoby, która go dostała, prawda?

Czy można pisać ze mną listy? - Czasami naprawdę chciałabym przyjąć jeszcze kogoś do mojego grona, ale wiecie co? Moja doba jest na to za krótka. Piszę obecnie z kilkoma osobami, ale do każdego listu wkładam dużo serca i pracy, w odpisanie jak i stworzenie go. Nie zajmuje to 5 ani 15 ani nawet 30 minut... Czasami trwa to dużo dłużej, a ja nie lubię robić tego byle jak. Dlatego nie szukam obecnie nowych osób do wymiany listów. Dziennie pisze do mnie czasami 5 osób, które chcą pisać ze mną listy - to naprawdę miłe i cieszy mnie to, że jest was coraz więcej, ale niestety każdemu odmawiam. Gdybym się zgodziła, pewnie pisałabym listy z 50 osobami, ale przecież nie o to chodzi - to ma być przyjemność, miły dodatek, czas relaksu, a nie obowiązek. Coraz więcej osób lubi to robić, więc szukajcie a znajdziecie. Trzymam za was kciuki i kibicuję.


Jak pisać z osobami z zagranicy? - Tak samo jak z tymi z Polski, a przynajmniej o tym samym. Tutaj musimy pisać w innym języku, zwykle każdy pisze po angielsku, bo czy piszę z osobami z Finlandii, Szkocji, czy Belgii to każda z tych osób zna angielski i bez problemu możemy w ten sposób się porozumieć. Dla mnie, jak i dla nich jest to świetna opcja, aby udoskonalić swój angielski. Początkowo wspierałam się słownikiem, czy gotowymi zwrotami, teraz piszę już praktycznie bez nich, sprawia mi to dużą łatwość i przyjemność. Takich osób szukajcie podobnie jak osób z Polski, również przez Instagram, czy blogi.

Ile kosztują znaczki? - To jest kwestia zmienna, aczkolwiek od lutego 2017 znaczek zwykły w Polsce kosztuje 2,60 a priorytet 3,20. Natomiast jeśli wysyłacie listy za granicę to zwykły - 5 zł, a priorytet 6 zł. Lepiej szukajcie cen na stronie poczty, albo bezpośrednio na poczcie - bo czasami wprowadzają zmiany i podwyżki (niestety). Jak widzicie nie jest to jakaś bardzo tania zabawa, dlatego właśnie wkładam dużo serca w listy i jeśli już coś wysyłam, to nie jest to sama kartka, tylko dodaję pocztówkę, naklejki czy coś od siebie, a czasami wysyłam listy rzadziej, aby zmniejszyć te wydatki i też zyskać czas na inne rzeczy.

Czy nie boisz się podawać swojego adresu? - Jak wspominałam, nie piszę z przypadkowymi osobami. Jeśli napisałby do mnie jakiś arab (to tylko przykład, jeśli nic do nich nie macie - okej!) o którym nic nie wiem, to nie zgadzam się na wymianę listów i nie podaję adresu. Jednak co się stanie jeśli podam mój adres jakiejś Kasi, czy Basi, które mają takie same zainteresowania jak ja, są w moim wieku, widzę ich masę zdjęć, wiem jak wyglądają, gdzie mieszkają i raczej nie wyślą mi bomby w liście, ani nie zrobią mi "wjazdu na chatę". :D

To są najczęściej zadawane pytania przez was na Instagramie. Jeśli jeszcze coś was ciekawi - pytajcie, a ja zaspokoję waszą ciekawość w kolejnym wpisie. Mam nadzieję, że choć trochę rozwiałam wasze wątpliwości. Napisałam ten wpis, aby zaoszczędzić trochę czasu mi jak i wam. Gdy dziennie dostaje się kilka razy takie same pytania - trochę odechciewa się za każdym razem każdemu o tym opowiadać. Tym bardziej, że jeśli się coś lubi, to można o tym mówić godzinami.

W najbliższym czasie chcę wam jeszcze przybliżyć, jak zrobić kreatywny list, jak ozdobić, co można dodać do koperty. Moje pomysły, sugestie i przykłady na zdjęciach. - To na pewno się pojawi niebawem, gdy już przygotuję kilka kolejnych listów. Jestem otwarta na wasze propozycje, więc nie bójcie się (nie gryzę), tylko podrzucajcie je w komentarzach poniżej, albo w wiadomości na Instagramie.

You Might Also Like

0 komentarze