Dziewczyna z pociągu - Paula Hawkins

września 09, 2016


Dziś o książce, wokół której było dużo szumu. Na okładce możemy zobaczyć, że polecał ją sam Stephen King, jednak niektórzy twierdzą, że to niemożliwe. Jedni ją kochają, inni nienawidzą i zastanawiają się, jak można ją nazwać znakomitym thrillerem. 


wydawnictwo: Świat książki
data wydania: 21 października 2015 
liczba stron: 328

Akcja przedstawiona jest z perspektywy trzech kobiet: Rachel, Megan i Anny. W książce pojawiają się rozdziały zatytułowane ich imionami, oraz opatrzone datą. W ten sposób możemy czytać o tej historii z perspektywy trzech osób. Początek nieco się przedłuża, ponieważ główną rolę gra Rachel, która ma problemy z alkoholem i zdarza jej się nie pamiętać pewnych wydarzeń z jej życia. Jednak każdego dnia jeździ ona pociągiem i obserwuje ludzi wyglądając przez okno. Zwykle zwraca uwagę na dom, w którym mieszka jej były, wraz z nową partnerką - Anną. Niedaleko mieszka też para, która zaciekawia Rachel, oraz podoba się jej ich szczęśliwe życie. Sama mogła takie wieść, gdyby nie to, że wybrała nałóg zamiast szczęścia.

Codziennie jadąc do pracy, której Rachel nie ma już od paru miesięcy, obserwuje życie małżeństwa mieszkającego obok trasy jaką przejeżdża pociąg. Obserwuje szczęśliwe życie, idealną rodzinę, w idealnym domu. Jakiś czas później okazuje się, że została zamordowana kobieta, ta idealna, którą Rachel obserwowała z pociągu wielokrotnie i zazdrościła jej szczęśliwego życia. Główna bohaterka zadręcza się myślami, ponieważ nie pamięta co działo się w wieczór morderstwa, nie zdarza się to jednak pierwszy raz. Rachel jak zwykle była wtedy pod wpływem alkoholu i pamięta tylko urywki tego wieczoru. Pojawia się wiele pytań, ze strony jej współlokatorki, byłego męża, policji, a także samej Rachel. Smutny jest los kogoś, kto każdego dnia przegrywa walkę z samym sobą, z nałogiem. 

Moje dobre anioły znowu przegrały, pokonane przez alkohol, przez kobietę, którą jestem gdy piję. Pijana Rachel nie dostrzega konsekwencji, jest albo przesadnie wylewna i pełna optymizmu, albo płonie z nienawiści. Nie ma przeszłości ani przyszłości. Istnieje tylko tu i teraz. 
Nie od razu poznajemy problem przedstawiony w książce, dopiero później odkrywamy go kawałek po kawałku, razem z główną bohaterką. Wchodzimy w psychikę uzależnionej kobiety, która oszukuje nie tylko swoich bliskich, lecz także samą siebie. Nałóg ciągnie za sobą serię niewłaściwych decyzji oraz luki w pamięci. Pojawia się pytanie: Kto jest mordercą? I choć osób podejrzanych jest więcej, ciężko jest wytypować tego właściwego.

Zakończenie znałam będąc jakieś 30 stron przed końcem książki, zgadłam bez problemu co się wydarzy, jednak nie przeszkadzało mi to w dalszym czytaniu.  Dziewczyna z pociągu może mogłaby być lepiej napisana, jednak ja stwierdzam, że bardzo dobrze mi się ją czytało, powolne dawkowanie informacji, zarys psychologiczny bohaterki to coś, co przypadło mi do gustu. Nie warto zrażać się słabymi opiniami, bo są przeciwnicy jak i zwolennicy tej historii. Ja należę do tej drugiej grupy.


Moja ocena: 8/10
★★★★★★★☆

You Might Also Like

27 komentarze

  1. Widziałam już recenzje tej książki, ale jeszcze nie miałam okazji przeczytać:)

    OdpowiedzUsuń
  2. hmmm zaciekawiła mnie :) chętnie po nią sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Głośno było o tej książce, jestem ciekawa czy by mi się spodobała :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Teraz film wszedł jak Dobrze kojarzę :) książkę czytałam chyba w tamtym roku :) dziewczyna z tatuażem jest też fajna :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja po nią sięgnęłam, ale szybko odłożyłam, jakoś mnie nie wciągnęła. Może jednak mogłam dać jej szansę? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początek nieco mi się dłużył, jednak nastąpił taki moment, że całkowicie się wciągnęłam :)

      Usuń
  6. o książka całkiem interesująca :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Uważam, że nie pisaliby kłamstwa co do opinii Kinga, a książka bardzo mi się spodobała i byłam ciągle ciekawa co będzie dalej :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Przeczytałabym ;) też obserwuję.
    http://modoemi.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  9. Książkę czytałam już jakiś czas temu, ale była dość ciekawa. Może nie była bardzo tajemnicza co do swojego zakończenia jak dla mnie, ale czytało się ją przyjemnie :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Książka lekka i fajnie się czytało, ale fabuła nie za bardzo mnie zainteresowała ;/ widziałam zwiastun filmu i wydaje mi się że może być lepszy niż książka ;)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytałam. Wydaje się być ciekawa :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Dużo słyszałam o tej książce, a jednak jeszcze nigdy nie miałam jej w ręce. Może czas to zmienić? :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Zaciekawiła mnie już wcześniej ta książka, choć jakoś nigdy nie miałam okazji po nią sięgnąć. Pozdrawiam, charlizerose.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  14. Myślę, że spodobałaby mi się ta ksiażka ;)
    Pozdrawiam ♥ #Smile
    Nasz blog - klik

    OdpowiedzUsuń
  15. hmm wyjątkowo postanowiłam najpierw obejrzeć film, potem sięgnąć po książkę;)

    OdpowiedzUsuń
  16. Nie bardzo lubie, gdy przed koncem wiem juz jak sie skonczy :) Ale mimo to warta przeczytania, slyszalam o niej duzo pozytywnego

    OdpowiedzUsuń
  17. Zbieram się do przeczytania tej książki. Dużo o niej słyszałam, w sumie to chyba same pozytywne opinie :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Sama ksiazki nie czytalam, ale ostatnio w pociagu widziala jak kilka osob ja czytalo :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Przeczytałam ją błyskawicznie. Bardzo mi się podobała :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Co prawda cały ten szum wokół "Dziewczyny z pociągu" jakoś mnie do niej zniechęcił, jednak gdyby nadarzyła się okazja pewnie dałabym jej szansę. Zwłaszcza po Twojej recenzji jestem przychylniej nastawiona do tej książki. ;)

    OdpowiedzUsuń
  21. Myślę, że na pewno spodobałaby mi się ta pozycja ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Mi ta książka bardzo przypadła do gustu, najbardziej spodobało mi się to, że ciężko było się domyślić kto tak naprawdę był zabójcą :) w październiku w kinach ma pojawić się ekranizacja tej książki, czekam na nią z niecierpliwością gdyż jestem strasznie ciekawa czy bardzo będzie się różnił film od książki ;)

    OdpowiedzUsuń